Eseménynaptár
2024. október
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Aktuális információk
Összes hír ›
Főoldal   »   Szülőknek / Diákoknak   »   Összes hír 2020.12.06. óta

Válogatás DNG-s diákok alkotásaiból 2024. szeptember

2024. szeptember 25. szerda 13:14

A kiállítás megtekintéséért katt a képre!

DNG a Kutatók Éjszakáján 2024

2024. október 06. vasárnap 14:48

Kalmár tanárnő vezetésével néhány DNG-s diák idén is részt vett a Kutatók Éjszakáján.

Minden fontos infót tartalmaz a képösszeállítás... Katt!

Fekete ponttal indítottuk a tanév első kolis programját

2024. október 06. vasárnap 13:52

Szeptember 24-én néhány kollégiumi társammal és kísérő tanárunkkal, az idei tanév első remek programján vettünk részt. 

Erős indítás volt, mert ellátogattunk a Kultik Csepel Moziba, és megnéztük a Fekete pont című "bicskanyitogatóan hiteles új magyar iskolafilmet". A helyenként groteszkbe hajló, örkényi hagyományokat továbbvivő Fekete pont számos hazai producer együttműködésében, független alkotásként valósult meg. A filmet mindenki, aki az elmúlt negyven évben Magyarországon járt iskolába, diákként vagy tanárként, az értette és (át)érezte. 

Ájuldozó gyerekek és végeláthatatlan beszédek az ünnepélyes tanévnyitón. Finomfőzelék és hipós felmosóvíz jellegzetes szaga a menzán. A Berlinből hazaköltözött tízéves Palkó (Paul Mátis) csodálkozva szemléli egy átlagos magyar iskola mindennapjait. Egyedül Juci néni (Mészöly Anna), a pályakezdő tanárnő érti őt meg igazán, aki szintén elszenvedője a házmester-kultúrában megragadt intézményi rendszernek.

Fekete pont nem vállal többet a problémafelmutatásnál, nem jelzi a kiutat, és nem kínál reményt. Cserébe viszont képes inspirálni, mert azzal, hogy ennyire érzékletesen közvetíti a kollektív frusztrációinkat, alkalmat ad a szembenézésre, arra, hogy elgondolkodjunk rajta, megadtuk-e már magunkat mi is a közönynek, a tehetetlenségnek és a beletörődésnek, vagy hajlandóak leszünk kiállni a sorból. 

A film után a kollégiumba visszatérve egy kicsit beszélgettünk a látottakról. Próbáltuk közösen értelmezni, illetve feldolgozni a film megtekintése utáni érzéseinket. Volt amiben egyetértettünk, és persze volt amiben különbözött a véleményünk, de összességében mindenki nagyon élvezte a filmet.

Köszönjük Desics tanárnőnek, hogy megszervezte, és elkísért minket. 
 
Kincses Karina
11.B

DNG a Brain Bar Fesztiválon (2024)

2024. október 06. vasárnap 13:18

 
Idén szeptember 26-27-én került sor a 10. BRAIN BAR fesztivál megszervezésére, melynek a Magyar Zene Háza adott otthont. Ez a fesztivál mára Európa legnagyobb jövőfesztiválja. A fiatalok hazai és külföldi tudósok, politikusok, üzletemberek és kulturális személyiségek részvételével vitathatják meg a 21. század kérdéseit.

Néhány ismert név az előadók, résztvevők közül: Hajnóczy Soma, Orvos-Tóth Noémi, Kovács András Péter, Gundel Takács Gábor, Csányi Vilmos és sokan mások: https://brainbar.com/eloadok-2024

A Brain Bar fesztivál egy interaktív esemény, ami sajátos koncepciójának köszönhetően nemzetközi szinten is egyedülállónak számít.

A háborúk, a klímaválság és a napról napra okosabbnak tűnő gépi intelligenciák közepette ma egy Z-generációs fiatalnak egyre nehezebb barátokat, iskolát, életcélt, jövőképet választania. A 2024-es BRAIN BAR kifejezetten erre szeretett volna reflektálni, ezért szlogenként ezt a kérdést tette fel a közönségnek: Te hiszel még a jövőben?

A szervezők reménye szerint a válasz "igen”. Olyan égető kérdések feldolgozásával segítettek a résztvevő fiataloknak, amelyek kifejezetten mélyen és súlyosan érintik a jövő nemzedékeit. Az alábbi 10 kérdés kiemelt hangsúlyt kapott a 2024-es fesztiválon.

  • Létezik-e olyan, hogy szabad akarat?  - Vita a 21. századi tudomány legnagyobb kérdéséről
  • Van-e határa az AI fejlődésének? -  Mi lesz, ha mindjárt elérjük? És ha sosem érjük el?
  • Lesz-e még Európai Unió 2030-ban?  - Optimista és pesszimista jövőképek összecsapása
  • Legyőzhető-e az ADHD? - Figyelemzavar, a Z-generáció “népbetegsége”
  • És ha nincs megoldás a klímaválságra? - A helyes és okos hozzáállás nyomában
  • Kinek való a vidéken újrakezdés?  - Gazdálkodás, önellátás, egy új trend születése
  • Te építenéd gombából a házad?  - A Föld építészete a beton- és üvegkorszak után
  • Influencerek, a kapitalizmus jövője? - Reklám, manipuláció és értékteremtés a közösségi médiában
  • Hogyan lehetsz befektető minimál megtakarításból?  - Pénzügyi függetlenség gimisként és egyetemistaként
  • Mit tehetsz azért, hogy 100 évig élj? - A "kék zónák" titkai és tanulságai Magyarországnak

Iskolánkból 27 tanuló és 3 pedagógus vett részt a rendezvényen. A rendezvényről tanulóink a következőket mondták: "profi""intelligens""szervezett""interaktív""fejlődés""produktív""Jövőre is ott a helyünk!"

 

Képgaléria

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...

Bericht über das 11-tägige Jugend-Sommerlager „Grenzen überwinden, Zukunft gestalten“ in Warschau

2024. október 04. péntek 13:11

In diesem Sommer hatte ich die besondere Gelegenheit, an einem 11-tägigen Jugend-Sommerlager in Warschau mit dem Motto „Grenzen überwinden, Zukunft gestalten“ teilzunehmen. Das Lager wurde mit dem Ziel organisiert, die deutsche Sprache zu fördern, Medienkompetenz zu vermitteln sowie zentrale europäische Werte und Themen zu diskutieren. Zu diesen gehörten die demokratische Teilhabe, die Meinungsfreiheit, das gesellschaftliche Engagement, die Rolle der Medien, der Umgang mit Populismus, Migration und Vielfalt sowie die Auseinandersetzung mit Identität und Geschichte.

Die Struktur des Lagers bestand hauptsächlich aus Workshops, in denen methodische und inhaltliche Fähigkeiten vermittelt wurden. Die Teilnehmer wurden in fünf Gruppen aufgeteilt, jede Gruppe wurde von einem erfahrenen Workshop-Leiter betreut. Am Ende des Lagers hatten alle Gruppen die Aufgabe, ihre Projektarbeiten vor einem Publikum aus deutschen und polnischen politischen Vertretern zu präsentieren. Diese Erfahrung war für uns alle eine großartige Möglichkeit, unsere neuen Kenntnisse und Fähigkeiten unter Beweis zu stellen.

Mein Team erhielt das Thema „Fast-Fashion“, ein hochaktuelles und wichtiges Thema, das wir mit viel Engagement und Kreativität bearbeiteten. Unsere Abschlusspräsentation bestand aus mehreren zusammenhängenden Kurzfilmen, die die verschiedenen Aspekte der Problematik beleuchteten. Diese Filme präsentierten wir zusammen mit den Projekten der anderen Gruppen bei einer besonderen Veranstaltung in der Deutschen Botschaft in Polen.

Neben der intensiven Arbeit an den Projekten war das Lager auch reich an kulturellen und sportlichen Aktivitäten, die die Gemeinschaft und den Austausch zwischen den Teilnehmern förderten. Es war faszinierend, Jugendliche aus insgesamt zwölf verschiedenen Ländern kennenzulernen, die alle auf die eine oder andere Weise mit der deutschen Minderheit verbunden sind. Der Austausch über unsere unterschiedlichen Kulturen und Hintergründe war eine der wertvollsten Erfahrungen.

Abschließend kann ich sagen, dass ich das Sommerlager mit vielen neuen Erkenntnissen, Fähigkeiten und unvergesslichen Erlebnissen verlassen habe. Es war eine wunderbare Gelegenheit, nicht nur die deutsche Sprache zu vertiefen, sondern auch die gemeinsamen Werte Europas besser zu verstehen und neue Freundschaften über Landesgrenzen hinweg zu schließen.

Frigyes Gigler, 11.B

Keressétek bátran! - Iskolai Szociális Segítő a DNG-ben

2024. október 03. csütörtök 10:40

Szántó Csilla vagyok, iskolai szociális segítő.

Az Iskolai Szociális Segítők egy külön szakmai Egység, amely a Gyermekjóléti alapellátás részeként működik. Jelenleg 6-an vagyunk, akik a köznevelési és közoktatási intézményekben (kerületi bölcsődék, óvodák, általános és középiskolák) prevenciós feladatokat látunk el. Munkánkat ügyeleti időben vagy egyeztetett időpontokban végezzük az iskolákban.

A Német Nemzetiségű Gimnáziumban pénteken 13.00-15.00 óra között vagyok jelen. Felkérhető vagyok a pedagógusok és tanulók által prevenciós foglalkozásokra (stresszkezelés, hogyan kezeljük a bántalmazást, internet és okoseszközök hatásai, stb..), illetve egyéni beszélgetésre is lehet hozzám jönni tanulónak, pedagógusnak. A beszélgetés témája bármi lehet, ami foglalkoztat, amit meg akarsz osztani (suli, barátságok, családi dolgok, párkapcsolati vívódások, pályaorientáció, konfliktusok, nehézségek). Egyéni beszélgetésekben a segítő beszélgetés és asszertív kommunikáció eszközeit használom. Fő szempontom a tanulók jóllétének munkálása az intézményekben. 

Lehetőséget biztosítok a tanulók számára az intézményünk által szervezett művészetterápiára való jelentkezésre, diákok közötti, illetve diák és pedagógus vagy diák és szülő közötti mediációra. A tanulók a nyári közösségi szolgálatukat részben vagy egészben a nyári napközis gyermektáborban is letölthetik, ahol szabadidős foglalkozásokban való részvételre hívjuk meg.

Alkalomanként szívesen veszek részt az iskola által szervezett programokon, bevonható vagyok projektekbe, külső programra kísérő személynek.

 

A 2024/2025-ös tanévben induló 8.-os "Tehetséggondozó foglalkozások" csoportbeosztása

2024. szeptember 23. hétfő 14:30

Az alábbiakban tesszük közzé a "Német Kisebbség Budapesti Gimnáziumáért" Alapítvány 2024/2024-es tanévben induló "Tehetséggondozó foglalkozásainak" csoportbeosztását.

A táblázatokban a tanulók az általuk megadott jelszóval szerepelnek. A jelszóra a pdf dokumentum megnyitása után rá lehet keresni: nyomja le egyszerre a Ctrl+f billentyűket és írja be a felugró rubrikába a keresni kívánt jelszót!

Érettségi eredmények 2024

2024. szeptember 25. szerda 14:12

DNG-Erfolg beim Wettbewerb „Sprache des Herzens 3.0” des Wuderscher Heimatmuseums

2024. szeptember 24. kedd 14:01

Viktória Márta, Ádám Murányi und János Károly Nyulász aus der Klasse 12.B haben mit ihrem Kurzfilm über Schorokschar den ersten Platz erzielt.

Die ungarndeutsche Heimat durch die Fotos und Videos der Jugend zu zeigen, das war das Ziel des nagelneuen Projekts des Wuderscher Heimatmuseums unter dem Motto „Sprache des Herzens 3.0 – Sprache. Tracht. Heimat. 2024”.
Die Initiative, die mit der Unterstützung des Vereins Deutsche Sprache organisiert war, diente auch zur Förderung der deutschen Sprache.
Demzufolge haben die Organisatoren den Wettbewerb am Tag der Muttersprache gestartet. Bis Ende Juli konnten Fotos und Videos zum Thema „ungarndeutsche Heimat” eingesendet werden. Später wurden die spannenden und oft berührenden Schülerbeiträge auf der Instagram-Seite des Heimatmuseums veröffentlicht.
Ab Mitte August konnte die Jugend mit darüber entscheiden, wer den Wettbewerb gewinnt. Sie haben regelmäßig auf Instagram zugeschaut und schließlich in der Instagram-Story abgestimmt.
Die meisten Punkte erhielten schon in dieser Runde unsere SchülerInnen, aber auch die Jury bekräftigte ihren ersten Platz.
Die offizielle Preisverleihung fand am 12. September im Rahmen einer Tagung im Museumsgarten statt.

Den preisgekrönten Film könnt ihr auf das folgende Bild klickend anschauen: 

Wir gratulieren den Jugendlichen und auch ihrem vorbereitenden Lehrer, Martin Surman-Majeczki recht herzlich! Wir sind ebenfalls stolz auf Liliána Hoffmann aus der Klasse 12.B, die als ifa-Kulturmanagerin des Heimatmuseums als Mitorganisatorin fungierte.

Fotos: Jakob Bleyer Heimatmuseum / Lili Hoffmann, Kathi Gajdos-Frank

Képgaléria

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...

Diákcsere DNG - Rotenburg 2024

2024. szeptember 23. hétfő 15:07

2024. szeptember 2-9. között a programra jelentkezett 10.A osztályos diákjaink Kónyáné Dézsi Mariann tanárnő és Szép Tímea tanárnő vezetésével Rotenburgban voltak diákcsere programon.

Élményeikről részletes beszámoló született, mely az alábbi linkre kattintva olvasható...

Rövid diákvélemények a képre kattintva olvashatók...

 

A diákcsere Magyarország Kormányának támogatásával,
az NTAB-KP-1-2024/1-000135 pályázat keretében valósult meg. 
Köszönjük a támogatást!

Képgaléria

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...

  
  
© 2020 Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium / Minden Jog Fenntartva