Válogatás DNG-s diákok alkotásaiból 2024. szeptember
DNG a Kutatók Éjszakáján 2024
Fekete ponttal indítottuk a tanév első kolis programját
Szeptember 24-én néhány kollégiumi társammal és kísérő tanárunkkal, az idei tanév első remek programján vettünk részt.
Erős indítás volt, mert ellátogattunk a Kultik Csepel Moziba, és megnéztük a Fekete pont című "bicskanyitogatóan hiteles új magyar iskolafilmet". A helyenként groteszkbe hajló, örkényi hagyományokat továbbvivő Fekete pont számos hazai producer együttműködésében, független alkotásként valósult meg. A filmet mindenki, aki az elmúlt negyven évben Magyarországon járt iskolába, diákként vagy tanárként, az értette és (át)érezte.
A Fekete pont nem vállal többet a problémafelmutatásnál, nem jelzi a kiutat, és nem kínál reményt. Cserébe viszont képes inspirálni, mert azzal, hogy ennyire érzékletesen közvetíti a kollektív frusztrációinkat, alkalmat ad a szembenézésre, arra, hogy elgondolkodjunk rajta, megadtuk-e már magunkat mi is a közönynek, a tehetetlenségnek és a beletörődésnek, vagy hajlandóak leszünk kiállni a sorból.
A film után a kollégiumba visszatérve egy kicsit beszélgettünk a látottakról. Próbáltuk közösen értelmezni, illetve feldolgozni a film megtekintése utáni érzéseinket. Volt amiben egyetértettünk, és persze volt amiben különbözött a véleményünk, de összességében mindenki nagyon élvezte a filmet.
DNG a Brain Bar Fesztiválon (2024)
Néhány ismert név az előadók, résztvevők közül: Hajnóczy Soma, Orvos-Tóth Noémi, Kovács András Péter, Gundel Takács Gábor, Csányi Vilmos és sokan mások: https://brainbar.com/eloadok-2024
A Brain Bar fesztivál egy interaktív esemény, ami sajátos koncepciójának köszönhetően nemzetközi szinten is egyedülállónak számít.
A háborúk, a klímaválság és a napról napra okosabbnak tűnő gépi intelligenciák közepette ma egy Z-generációs fiatalnak egyre nehezebb barátokat, iskolát, életcélt, jövőképet választania. A 2024-es BRAIN BAR kifejezetten erre szeretett volna reflektálni, ezért szlogenként ezt a kérdést tette fel a közönségnek: Te hiszel még a jövőben?
A szervezők reménye szerint a válasz "igen”. Olyan égető kérdések feldolgozásával segítettek a résztvevő fiataloknak, amelyek kifejezetten mélyen és súlyosan érintik a jövő nemzedékeit. Az alábbi 10 kérdés kiemelt hangsúlyt kapott a 2024-es fesztiválon.
- Létezik-e olyan, hogy szabad akarat? - Vita a 21. századi tudomány legnagyobb kérdéséről
- Van-e határa az AI fejlődésének? - Mi lesz, ha mindjárt elérjük? És ha sosem érjük el?
- Lesz-e még Európai Unió 2030-ban? - Optimista és pesszimista jövőképek összecsapása
- Legyőzhető-e az ADHD? - Figyelemzavar, a Z-generáció “népbetegsége”
- És ha nincs megoldás a klímaválságra? - A helyes és okos hozzáállás nyomában
- Kinek való a vidéken újrakezdés? - Gazdálkodás, önellátás, egy új trend születése
- Te építenéd gombából a házad? - A Föld építészete a beton- és üvegkorszak után
- Influencerek, a kapitalizmus jövője? - Reklám, manipuláció és értékteremtés a közösségi médiában
- Hogyan lehetsz befektető minimál megtakarításból? - Pénzügyi függetlenség gimisként és egyetemistaként
- Mit tehetsz azért, hogy 100 évig élj? - A "kék zónák" titkai és tanulságai Magyarországnak
Iskolánkból 27 tanuló és 3 pedagógus vett részt a rendezvényen. A rendezvényről tanulóink a következőket mondták: "profi", "intelligens", "szervezett", "interaktív", "fejlődés", "produktív", "Jövőre is ott a helyünk!"
Képgaléria
A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...
Bericht über das 11-tägige Jugend-Sommerlager „Grenzen überwinden, Zukunft gestalten“ in Warschau
In diesem Sommer hatte ich die besondere Gelegenheit, an einem 11-tägigen Jugend-Sommerlager in Warschau mit dem Motto „Grenzen überwinden, Zukunft gestalten“ teilzunehmen. Das Lager wurde mit dem Ziel organisiert, die deutsche Sprache zu fördern, Medienkompetenz zu vermitteln sowie zentrale europäische Werte und Themen zu diskutieren. Zu diesen gehörten die demokratische Teilhabe, die Meinungsfreiheit, das gesellschaftliche Engagement, die Rolle der Medien, der Umgang mit Populismus, Migration und Vielfalt sowie die Auseinandersetzung mit Identität und Geschichte.
Die Struktur des Lagers bestand hauptsächlich aus Workshops, in denen methodische und inhaltliche Fähigkeiten vermittelt wurden. Die Teilnehmer wurden in fünf Gruppen aufgeteilt, jede Gruppe wurde von einem erfahrenen Workshop-Leiter betreut. Am Ende des Lagers hatten alle Gruppen die Aufgabe, ihre Projektarbeiten vor einem Publikum aus deutschen und polnischen politischen Vertretern zu präsentieren. Diese Erfahrung war für uns alle eine großartige Möglichkeit, unsere neuen Kenntnisse und Fähigkeiten unter Beweis zu stellen.
Mein Team erhielt das Thema „Fast-Fashion“, ein hochaktuelles und wichtiges Thema, das wir mit viel Engagement und Kreativität bearbeiteten. Unsere Abschlusspräsentation bestand aus mehreren zusammenhängenden Kurzfilmen, die die verschiedenen Aspekte der Problematik beleuchteten. Diese Filme präsentierten wir zusammen mit den Projekten der anderen Gruppen bei einer besonderen Veranstaltung in der Deutschen Botschaft in Polen.
Neben der intensiven Arbeit an den Projekten war das Lager auch reich an kulturellen und sportlichen Aktivitäten, die die Gemeinschaft und den Austausch zwischen den Teilnehmern förderten. Es war faszinierend, Jugendliche aus insgesamt zwölf verschiedenen Ländern kennenzulernen, die alle auf die eine oder andere Weise mit der deutschen Minderheit verbunden sind. Der Austausch über unsere unterschiedlichen Kulturen und Hintergründe war eine der wertvollsten Erfahrungen.
Abschließend kann ich sagen, dass ich das Sommerlager mit vielen neuen Erkenntnissen, Fähigkeiten und unvergesslichen Erlebnissen verlassen habe. Es war eine wunderbare Gelegenheit, nicht nur die deutsche Sprache zu vertiefen, sondern auch die gemeinsamen Werte Europas besser zu verstehen und neue Freundschaften über Landesgrenzen hinweg zu schließen.
Frigyes Gigler, 11.B
Keressétek bátran! - Iskolai Szociális Segítő a DNG-ben
Szántó Csilla vagyok, iskolai szociális segítő.
Az Iskolai Szociális Segítők egy külön szakmai Egység, amely a Gyermekjóléti alapellátás részeként működik. Jelenleg 6-an vagyunk, akik a köznevelési és közoktatási intézményekben (kerületi bölcsődék, óvodák, általános és középiskolák) prevenciós feladatokat látunk el. Munkánkat ügyeleti időben vagy egyeztetett időpontokban végezzük az iskolákban.
A Német Nemzetiségű Gimnáziumban pénteken 13.00-15.00 óra között vagyok jelen. Felkérhető vagyok a pedagógusok és tanulók által prevenciós foglalkozásokra (stresszkezelés, hogyan kezeljük a bántalmazást, internet és okoseszközök hatásai, stb..), illetve egyéni beszélgetésre is lehet hozzám jönni tanulónak, pedagógusnak. A beszélgetés témája bármi lehet, ami foglalkoztat, amit meg akarsz osztani (suli, barátságok, családi dolgok, párkapcsolati vívódások, pályaorientáció, konfliktusok, nehézségek). Egyéni beszélgetésekben a segítő beszélgetés és asszertív kommunikáció eszközeit használom. Fő szempontom a tanulók jóllétének munkálása az intézményekben.
Lehetőséget biztosítok a tanulók számára az intézményünk által szervezett művészetterápiára való jelentkezésre, diákok közötti, illetve diák és pedagógus vagy diák és szülő közötti mediációra. A tanulók a nyári közösségi szolgálatukat részben vagy egészben a nyári napközis gyermektáborban is letölthetik, ahol szabadidős foglalkozásokban való részvételre hívjuk meg.
Alkalomanként szívesen veszek részt az iskola által szervezett programokon, bevonható vagyok projektekbe, külső programra kísérő személynek.
A 2024/2025-ös tanévben induló 8.-os "Tehetséggondozó foglalkozások" csoportbeosztása
Az alábbiakban tesszük közzé a "Német Kisebbség Budapesti Gimnáziumáért" Alapítvány 2024/2024-es tanévben induló "Tehetséggondozó foglalkozásainak" csoportbeosztását.
A táblázatokban a tanulók az általuk megadott jelszóval szerepelnek. A jelszóra a pdf dokumentum megnyitása után rá lehet keresni: nyomja le egyszerre a Ctrl+f billentyűket és írja be a felugró rubrikába a keresni kívánt jelszót!
Érettségi eredmények 2024
DNG-Erfolg beim Wettbewerb „Sprache des Herzens 3.0” des Wuderscher Heimatmuseums
Viktória Márta, Ádám Murányi und János Károly Nyulász aus der Klasse 12.B haben mit ihrem Kurzfilm über Schorokschar den ersten Platz erzielt.
Den preisgekrönten Film könnt ihr auf das folgende Bild klickend anschauen:
Wir gratulieren den Jugendlichen und auch ihrem vorbereitenden Lehrer, Martin Surman-Majeczki recht herzlich! Wir sind ebenfalls stolz auf Liliána Hoffmann aus der Klasse 12.B, die als ifa-Kulturmanagerin des Heimatmuseums als Mitorganisatorin fungierte.
Fotos: Jakob Bleyer Heimatmuseum / Lili Hoffmann, Kathi Gajdos-Frank
Képgaléria
A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...
Diákcsere DNG - Rotenburg 2024
2024. szeptember 2-9. között a programra jelentkezett 10.A osztályos diákjaink Kónyáné Dézsi Mariann tanárnő és Szép Tímea tanárnő vezetésével Rotenburgban voltak diákcsere programon.
Élményeikről részletes beszámoló született, mely az alábbi linkre kattintva olvasható...
Rövid diákvélemények a képre kattintva olvashatók...
Képgaléria
A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...